Kranio sakral terapi for børn

Børn 0 – 12 år

Jeg er vild med at arbejde med børn og brænder for det. Børn er generelt meget kloge, de er født med nogle enorm gode evner til at mærke og de elsker at få lov til at udfolde sig selv og bruge deres krop. De har en enorm styrke i at bruge kroppen og er født med en enorm god evne og styrke til at mærke sig selv. Der kan dog til tider være forskellige faktorer, der gør at barnet bliver påvirket negativt af nogle ude frakommende faktorer. Dette kan bevirke, at der opstår ubalancer i kroppen og det kan vise sig på mange måder.

Hos spædbarnet kan det bl.a. vise sig som

· Motorisk uro

· Svært ved at sove og tager mange små lure i løbet af dagen (”powernap”)

· Dårlige afføringsmønster f.eks. hyppige afføringer eller hård mave

· Svært ved at sutte

· Er hurtig til at amme / få flaske

· Brug for tæt kropskontakt meget af tiden

· Svært ved at være i kontakt

Hos før skolebarnet kan det vise sig som f.eks.

· Svær ved at koncentrere sig om en leg og indgå i en fælles leg

· Bliver hurtig opfarende

· Længe om at falde i søvn

· Svær ved at koncentrere sig, når der bliver givet en fælles besked i f.eks. børnehaven

· Udadreagerende

· Undvigende i kontakten

Hos det lidt større barn kan det vise sig som

· Uro

· Koncentrationsbesvær

· Svært ved at fordybe sig i noget

· Svært ved at falde i søvn

· Bliver irritabel over noget derudefra kan ses eller opleves som uforståeligt

· Svært ved at håndtere krav

Hos det helt store barn kan det vise sig som

· Stress f.eks. i form af at ville være på de sociale medier hele tiden

· Svært ved at sove

· Lavt selvværd

· Irritabel

· Svært ved at koncentrere sig

· ”Lukker” sig inde både fysisk og psykisk

Jeg vil tage udgangspunkt i kranio-sakral terapi og afhængig af barnets alder vil jeg bruge samtale. Hvis jeg oplever at barnet har uhensigtsmæssige handle- eller reaktionsmønstre vil jeg på en nænsom og kærlig måde gøre opmærksom på dette og i et samarbejde finde nogle andre måder at takle de svære situationer på. Jeg vil på den måde støtte barnet bedst muligt og de kan blive i stand til at handle anderledes.